Siirry sisältöön

Tutki-Kokeile-Kehitä

TuKoKe on oman osaamisen näyttöpaikka alle 21-vuotiaille tieteissä ja teknologiassa. Mukaan voi tulla tutkimuksella, projektilla, keksinnöllä tai idealla.

TuKoKe

Tutki-Kokeile-Kehitä (TuKoKe) on Tekniikan Akateemisten TEK:in ja Opinkirjon lapsille ja alle 21-vuotiaille nuorille suunnattua tiede- ja teknologiatoimintaa, jonka tavoitteena on herättää, rohkaista ja tukea kiinnostusta tiedettä ja tekniikkaa kohtaan. TuKoKe antaa osallistujille mahdollisuuden saada palautetta omasta tutkimustyöstään, päästä esille ja tavata muita samanhenkisiä lapsia ja nuoria.

Toiminnan kotisivut osoitteessa www.tukoke.fi ja liity seuramaan TuKoKen uutisia osoitteeseen www.facebook.com/tutkikokeilekehita

Tutki-Kokeile-Kehitä neuvottelukunnan päätös TuKoKen ja Sähkökisan lopputapahtumaan valittavista töistä

TuKoKen neuvottelukunta on kokoontunut 6.3.2019 ja päättänyt kutsua 4.–5.4.2019 järjestettävään lopputapahtumaan seuraavat työt:

I sarja

  • Luontokävelyllä sukkasillaan itämis- ja siementutkimuksia
  • Ihmeellinen avaruus
  • Jaakon kivilouhostutkimus 2019
  • Mikä leppää vaivaa?
  • Onnenpalloseinä

II sarja

  • Luonnonvesistön ihmeet – Tutkimus Leppilammen, Lestijoen ja kaivoveden laadusta
  • Maailmankaikkeus
  • Lämmitystavat – SÄHKÖKISAN Finalisti
  • Vasikka
  • Early Warning System for High Blood Pressure
  • Liukuoma
  • Pikkuauto, joka tuottaa sähköä – SÄHKÖKISAN Finalisti
  • Veggiefruit – SÄHKÖKISAN Finalisti
  • Robobobo -siivousrobotti
  • Kuinka vähennämme melua koulussa?
  • Ydinvoima uhka vai mahdollisuus – SÄHKÖKISAN Finalisti
  • Litiumnitridillä voimalat päästöttömiksi – SÄHKÖKISAN Finalisti
  • Vesivoimalaitos – SÄHKÖKISAN Finalisti
  • Tutkimus veden jäähtymisnopeudesta
  • Ruumiinlämmön vaihtelu
  • Osajoukkojen summien jakojäännökset
  • Luonnon veden kemiallinen soveltuvuus makean veden akvaariokaloille
  • Tutkimus henkisestä paineesta ja sen aiheuttajista koulusuorituksissa
  • Gerbiilien ja hiirien käyttäytymiskokeita
  • Yläkoululaisten opetuksen painotuksen yhteys oppilaiden ammattikiinnostuksiin
  • Kielet sekaisin – Tutkimus kaksi- tai useampikielisen nuoren kielenkäytöstä

III sarja

  • Investigation of the Honey Coiling Effect
  • Maximizing graph resilience: which edge should be added to a graph to maximize its resilience?
  • Polynomien yhteiset alkutekijät
  • Using Knowledge of the English Language to Help Decrypt Encrypted Messages
  • An Investigation into Factors Affecting Binary Classification Tests
  • How does the structure of triple-junction solar cells affect the efficiency compared to single-junction solar cells? – SÄHKÖKISAN Finalisti
  • Generating Energy Using Lifting Bags – SÄHKÖKISAN Finalisti
  • Kuinka kierrättää akkujen litium ja uudelleen käyttää se energian varastoinnissa – SÄHKÖKISAN Finalisti
  • Spectrophotometric determination of the effect of cooking temperature on β-carotene content in carrot (Daucus carota)
  • How does the use of different sensory stimuli affect the number of correct terms memorized by five test subjects?
  • Effects of NSAIDs on the Small Intestine
  • Metsäkuusen pihkan vaikutus Escherichia colibakteeriin
  • Mobiilinäppäimistö kahdelle sormelle
  • EcoMe – a reusable, ecological and affordable menstrual hygiene product for developing region
  • Lannerangan asennon sensori urheilufysioterapiaan ja ergonomiseen suunnitteluun
  • People Flow analyysia koululla
  • Uudelleenarviointi kahdesta vaihtoehdosta Kruunuvuorenselän ylittäväksi julkisen liikenteen rakennusprojektiksi
  • To what extent has the 1374/ 2016 amendment to the Tobacco Act (643/1976) by the Finnish Ministry of Health and Social Affairs been effective in decreasing tobacco consumption in Finland?
  • Miten skeittaajien asenteet eroavat jääkiekkoilijoiden asenteista?

 

Tule mukaan tukemaan lasten ja nuorten tiedekasvatusta ja lahjoita Tutki-Kokeile-Kehitä stipendirahastoon!

Kehittämiskeskus Opinkirjo on saanut Poliisihallitukselta luvan (RA/2017/979, myönnetty 12.10.2017) kerätä varoja TuKoKe-stipendirahastoon koko Suomen alueelta (Ahvenanmaata lukuun ottamatta) aikavälillä 1.1.2018-31.12.2019. Kaikki kerätyt varat käytetään TuKoKe-oppilasstipendeihin vuosien 2017-2020 aikana. Käytännön asioista vastaa ja lisätietoja antaa Opinkirjo (opinkirjo(at)opinkirjo.fi).

Pienelläkin summalla on suuri merkitys! Lahjoituksen voi tehdä pankkisiirtona tilille

FI41 8146 9710 1417 88 (Saaja: Kehittämiskeskus Opinkirjo)

Laskun viestikentässä voi halutessaan kertoa lahjoittajan nimen. Lahjoittajien nimiä ei julkaista.

Kiitos Sinulle – panoksesi merkitsee paljon ja kohdistuu suoraan lapsille ja nuorille!

TuKoKe on perustettu 1979 ja kaikkien toimintavuosien aikana tuhannet lapset ja nuoret ovat päässeet näyttämään osaamistaan tieteiden ja teknologian aloilla saatujen lahjoitusten turvin.

Tutkielmakurssi

Tiedekilpailu – onnistumisia, motivaatiota ja palautetta

Yhteystieto

Merike Kesler  Erityisasiantuntija, FM, KM 0504322058 etunimi.sukunimi@opinkirjo.fi

Jaa sosiaalisessa mediassa