Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi
Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.
Kohderyhmä:
-
Ihmettele ja oivalla! -tehtäviä tiedekerhoille
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Yläkoulu
- Tiede
Materiaali sisältää helposti ja yksinkertaisilla välineillä toteutettavia tehtäviä, joissa perehdytään luonnontieteilijän tarvitsemiin taitoihin ja niitä on helppo mukauttaa eri ikäryhmille soveltuviksi. Materiaali sopii tiedekerhojen ohjaajille sekä peruskoulun ja lukion opettajille.
-
Ilmastokirjo.fi-sivusto
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ympäristö
Ilmastokirjo tarjoaa opettajille tukea ja toiminnallisia työkaluja ilmastonmuutoksen käsittelyyn. Lähdetään yhdessä hankkimaan tietoa ja kehittämään ratkaisuja!
-
Lukion tiedeopetus: Tutkimuksen tekemisen perusteet
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Tiede
Tutkimuksen tekemisen perusteet -materiaalikokonaisuus on suunniteltu soveltuvaksi Lukion opetussuunnitelmaperusteiden (2015; 2019) teemaopintojen kurssiksi (TO2) tai tiedeopetuksen moduuliksi (1-3 opintopistettä). Tehtäviä ja sisältöjä voi käyttää myös muilla lukion kursseilla tai opintojaksoilla. Moduuli muodostaa sisällöllisesti parin Tiedelukutaidon perusteet -verkkokurssin kanssa, ja halutessaan materiaaleja voi käyttää rinnakkain.
-
Oma oppilaskunta -sivusto
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Toimintakulttuuri
- Vuorovaikutus
Oma Oppilaskunta on oppilaskuntia ohjaaville opettajille suunnattu tukipalvelu, josta löytyy koottuna materiaalia ja menetelmiä oppilaskuntatoiminnan tueksi ja inspiraatioksi. Materiaali on jaoteltuna eri toiminta-alueiden alle.
-
Tiedekilpailu – onnistumisia, motivaatiota ja palautetta
- Alakoulu
- Esi- ja alkuopetus
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Ajattelun taidot
- Tiede
Vinkkejä ja ideoita kilpailutyön ohjaukseen ja kilpailuun osallistumiseen. Kirjassa kuvataan tiedekilpailutyön tekemiseen liittyviä tärkeimpiä asioita ja käsitellään tieteellistä menetelmää sekä oman työn julkista esittämistä. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.
-
Vloggauskerho
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Osallisuus
- Vuorovaikutus
Vloggauskerhon tavoitteena on tukea nuoria tuomaan esille omia ajatuksiaan sosiaalisessa mediassa. Tavoitteena on nostaa esille nuorten omaa ääntä heille merkityksellisissä asioissa. Materiaali on hyödynnettävissä kerhotoiminnassa, opetuksessa, nuorisotyössä ja muussa nuorten toiminnassa. Jari Hynynen jakaa hyviä vinkkejä aloittelijoille, miten päästä vauhtiin vlogaamisessa. Videotutoriaalien aiheina ovat Ideointi ja kanavan sisällön suunnittelu, Kuvaaminen ja harjoittelu, Suunnittele kuvaaminen, Videoiden julkaiseminen, Elokuva ja erikoistehosteet ja Kuinka menestyä videoilla? Videoihin pääsee tutustumaan Opinkirjon Youtube-kanavalla.
-
Teemakokonaisuus: Fysiikkaa
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Tiede
Tutkitaan ilmaa ja lämpöä: 5 tunnin kokonaisuus; luokat 4-9; ympäristötietoa, fysiikkaa, teknologiaa.
-
Teemakokonaisuus: Fysiikkaa biologian avulla
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Tiede
Toiminnallisia tehtäviä fysiikan ilmiöiden mallintamiseen biologisten kohteiden avulla: 6 tunnin kokonaisuus; peruskoulu ja lukio; ympäristötietoa, fysiikkaa, biologiaa, matematiikkaa, teknologiaa
-
Teemakokonaisuus: Genetiikkaa
- Toinen aste
- Yläkoulu
- Tiede
Perehdytään genetiikkaan – DNAan ja proteiineihin: 5 tunnin kokonaisuus; luokat 7-9, lukio; biologiaa.
-
Teemakokonaisuus: Havaintoja avaruudesta
- Alakoulu
- Yläkoulu
- Tiede
Havaintoja lähiavaruudesta: 7 tunnin kokonaisuus; ala- ja yläkoulu; ympäristötietoa, maantiedettä, fysiikkaa, teknologiaa