Siirry sisältöön

Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi

Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.

  • ”Kuin olisi sen lapsen ilme kirkastunut” – Työkaluja opettajalle lapsen kouluhyvinvoinnin tutkimiseen kolmikantakeskustelussa

    • Alakoulu
    • Esi- ja alkuopetus
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Toimintakulttuuri
    • Vuorovaikutus

    Tämän käsikirjan tarkoituksena on ohjata opettajia käymään huoltajien ja lasten kanssa sellaista keskustelua lapsen hyvinvoinnista, jossa lapsi itse ja hänen tuottamansa puhe ovat keskustelun lähtökohta. Tavoitteena on, että lapsi saa äänen ja mahdollisuuden kuvata hyvinvointiinsa liittyviä asioita. Käsikirjan ohjeistusta voi soveltaa tilanteisiin, joissa opettaja keskustelee kasvokkain lapsen ja/tai tämän huoltajan kanssa. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.

  • Hymyä luokkaan -sivusto

    • Alakoulu
    • Ihmisenä kasvu
    • Osallisuus
    • Vuorovaikutus

    Sivustolta löydät vinkkejä, kuinka käsitellä hyvää kaveruutta kouluvuoden aikana. Tuntituokiot sisältävät oppilaiden omaa pohdintaa ja omien tavoitteiden asettamista sekä luokan yhteisiä tavoitteita.

  • Kasku-malli ammatilliseen koulutukseen

    • Toinen aste
    • Toimintakulttuuri
    • Vuorovaikutus

    Tavoitteena on lisätä koulutuksen aikana tapahtuvaa vuorovaikutusta ja kohtaamista, osallisuuden kokemusta sekä ammatillista kasvua. Vastuuopettaja ja nuorisotyöntekijä ohjaavat Kasku-tunteja yhdessä työparina hyödyntäen nuorisotyön menetelmiä. Käsiteltävät teemat nousevat ryhmästä ja vastuuopettajalta.

  • Kouluun parempia oltavia kaikille. Raportti oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnan kyselyn tuloksista

    • Alakoulu
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Osallisuus
    • Toimintakulttuuri

    Kehittämiskeskus Opinkirjo, Koordinaatti ja Suomen nuorisovaltuustojen liitto toteuttivat yhdessä kyselyn oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnasta 1.9.-31.10.2021. Raporttiin on koottu kyselyn tulokset. Raportista saat näkökulmia ja ideoita siihen, millaista toimintaa ja vaikuttamismahdollisuuksia lapsilla ja nuorilla on kouluissaan ja oppilaitoksissaan.

  • Luokkavaltuusto – Opas kouludemokratian edistämiseen

    • Alakoulu
    • Ajattelun taidot
    • Osallisuus
    • Toimintakulttuuri
    • Vuorovaikutus

    Oppaassa esitellään luokkavaltuustomalli ja annetaan opettajalle käytännön ohjeita luokkavaltuustotoiminnan aloittamiseen omassa luokassaan. Luokkavaltuuston avulla on mahdollista lisätä kaikkien oppilaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksia luokassa ja koko kouluyhteisössä. Oppaaseen liittyvät lomakepohjat ja harjoitteet löytyvät Siirry materiaaliin-nappulan takaa. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.

  • Meidän jengi – tapausraportti Hirvilän perusopetuspalveluille

    • Alakoulu
    • Esi- ja alkuopetus
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Toimintakulttuuri

    Vuonna 2014 käynnistettiin Hirvilässä Luukkalan, Oikotien ja Lampelan peruskouluissa kehityshanke, jonka tavoitteena oli koulun pedagogisen kulttuurin sekä opettajien työ- ja vuorovaikutustapojen kehittäminen kolmessa eteläsuomalaisessa peruskoulussa. Raportissa on tilannekuvan lisäksi etsitty ratkaisuja. Raportin lopussa esitellään laajasti koulujen opettajien ja rehtoreiden itse rakentamia kehitysmalleja. Kirjoittajat Tommi Hoikkala ja Jyrki Laine.

  • Nuoret ja osallisuus -sivusto

    • Toinen aste
    • Osallisuus

    Tämä sivusto on luotu nuorten osallisuuden vahvistamiseksi. Sivustolla on tietoa nuorten osallisuudesta, työkaluja osallisuuden toteuttamiseen ja esimerkkejä kuntien toteutuneista osallisuusprosesseista.

  • Oppilaskuntatoiminnan ohjaajan opas

    • Alakoulu
    • Yläkoulu
    • Osallisuus
    • Toimintakulttuuri
    • Vuorovaikutus

    Oppilaskunta lakisääteisenä koulujen osallisuusrakenteena on tärkeässä roolissa hyvinvoinnin edistämisessä. Oppilaskunta ymmärretään osallistavana ja osallistuvana koulun rakenteena, jolla on useita eri tehtäviä. Kirjassa pohditaan oppilaskunnan ohjaajan tehtäviä, oppilaskunnan hallituksen valintaa ja hallituksen tehtäviä oppilaskunnan edustajina. Lopuksi oppaassa on esimerkkejä, joita ohjaaja voi hyödyntää toimintaa ohjatessaan. Lukuihin on koottu ohjaajalle pohdittavaksi oleellisia näkökulmia ja kysymyksiä. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.

  • PopUp-koulun verkkopalvelu

    • Alakoulu
    • Esi- ja alkuopetus
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Osallisuus
    • Toimintakulttuuri

    Verkkopalvelu PopUp-koulun järjestämiseksi. Työkalulla organisoit satojen osallistujien ta-pahtumia helposti. Verkkopalvelua käyttämällä keräät työpajaehdotukset ja ilmoittautumiset sekä tulostat osallistujalistat.

  • Yhdenvertainen koulu -työpajojen raportti

    • Alakoulu
    • Yläkoulu
    • Ihmisenä kasvu
    • Osallisuus
    • Toimintakulttuuri

    Tässä raportissa esitellään Yhdenvertainen koulu -kuulemistyöpajoja ja niistä kerättyjä tuloksia. Kuuleminen oli osa opetus- ja kulttuuriministeriön Oikeus oppia -ohjelmaa. Tavoitteena oli kuulla peruskoulun oppilaiden ajatuksia siitä, millaisin toimenpitein kouluja tulisi kehittää yhdenvertaisemmiksi. Kuulemiseen osallistui yli 600 peruskoululaista pääosin 4.–9. luokilta ympäri Suomen.

Verkkokaupat


Hymy-verkkokauppa

Täältä voit tilata Hymy-veistoksia ja kunniakirjoja kouluihin ja muihin oppilaitoksiin Hyvän toveruuden kilvan palkinnoiksi.

Siirry Hymy-verkkokauppaan

Opinkirjon verkkokauppa

Täältä voit tilata maksuttomia materiaaleja opetuksen ja kasvatuksen tueksi. Kaupasta löydät myös Hymy-tuotteita työyhteisön hymylle tai lahjaksi merkkipäivänä.

Siirry Opinkirjon verkkokauppaan