Siirry sisältöön

Materiaalimme opettajan ja ohjaajan työn tueksi

Opinkirjon materiaalit ovat maksuttomia ja vapaasti ladattavissa!
Osa materiaaleista on tilattavissa myös painettuna julkaisuna.

  • ”Kuin olisi sen lapsen ilme kirkastunut” – Työkaluja opettajalle lapsen kouluhyvinvoinnin tutkimiseen kolmikantakeskustelussa

    • Alakoulu
    • Esi- ja alkuopetus
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Toimintakulttuuri
    • Vuorovaikutus

    Tämän käsikirjan tarkoituksena on ohjata opettajia käymään huoltajien ja lasten kanssa sellaista keskustelua lapsen hyvinvoinnista, jossa lapsi itse ja hänen tuottamansa puhe ovat keskustelun lähtökohta. Tavoitteena on, että lapsi saa äänen ja mahdollisuuden kuvata hyvinvointiinsa liittyviä asioita. Käsikirjan ohjeistusta voi soveltaa tilanteisiin, joissa opettaja keskustelee kasvokkain lapsen ja/tai tämän huoltajan kanssa. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.

  • 13 keskustelua tulevaisuuden koulusta – Dialogit koulutuksen arvopohjasta, hyvinvoinnista ja tulevaisuuden koulun tehtävistä

    • Alakoulu
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Ihmisenä kasvu
    • Osallisuus
    • Toimintakulttuuri

    Tulevaisuuden koulu -dialogit tarjosivat mahdollisuuden kokoontua käsittelemään rakentavasti koulun ja koulutuksen tulevaisuutta koskevia kysymyksiä ja jakamaan kokemuksia ja ajatuksia aiheesta. Tavoitteena oli herättää keskustelua kouluhyvinvoinnista, koulun tulevaisuuden suunnasta ja tehtävistä sekä koulutuksen perustana olevista arvoista. Kolmetoista keskustelua ja 75 keskustelijaa tuottivat monipuolisen näkemyksen tulevaisuuden koulun arvopohjasta, hyvinvointitekijöistä ja tehtävästä. Tähän julkaisuun on koottu yhteenveto dialogien sisällöistä ja keskeisistä näkökulmista.

  • HETKI-työkalu

    • Yläkoulu
    • Toimintakulttuuri
    • Vuorovaikutus

    HETKI eli hyvinvointia etäkeskustelusta on työkalu opettajalle. Se on tarkoitettu vertaistuellisen, tavoitekeskeisen hyvinvointikeskustelun toteuttamiseen yläkoulun oppilaille.

  • Kasku – Kasvatuskumppanuus koulussa

    • Yläkoulu
    • Ihmisenä kasvu
    • Toimintakulttuuri
    • Vuorovaikutus

    Opettajan ja nuorisotyöntekijän työparina toimimisen malli yläkouluissa

  • Kohti toivottavia tulevaisuuksia

    • Yläkoulu
    • Ajattelun taidot
    • Osallisuus

    Tulevaisuusajattelu ja myönteisen tulevaisuuden toteutumisen edistäminen on erityisen tärkeää juuri nyt. Tulevaisuutemme yksilöinä ja koko ihmiskuntana ei ole valmis, vaan myönteistä tulevaisuutta rakennetaan pala kerrallaan ja kohti positiivista tulevaisuutta edetään askel kerrallaan. Kohti toivottavia tulevaisuuksia sopii toteutettavaksi yläkoululaisten kanssa osana oppitunteja, teemapäivässä tai monialaisen oppimiskokonaisuuden osana. Oppitunteja tarvitset kaksi.

  • Kouluun parempia oltavia kaikille. Raportti oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnan kyselyn tuloksista

    • Alakoulu
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Osallisuus
    • Toimintakulttuuri

    Kehittämiskeskus Opinkirjo, Koordinaatti ja Suomen nuorisovaltuustojen liitto toteuttivat yhdessä kyselyn oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnasta 1.9.-31.10.2021. Raporttiin on koottu kyselyn tulokset. Raportista saat näkökulmia ja ideoita siihen, millaista toimintaa ja vaikuttamismahdollisuuksia lapsilla ja nuorilla on kouluissaan ja oppilaitoksissaan.

  • Matka tuotemuotoiluun – Opas opettajalle

    • Alakoulu
    • Esi- ja alkuopetus
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Ajattelun taidot
    • Vuorovaikutus
    • Ympäristö
    • Yrittäjyys

    Opas antaa käytännön vinkkejä muotoilukasvatuksen toteuttamiseen kouluissa ja oppilaitoksissa. Kirjassa kerrotaan muotoilusta ja muotoilukasvatuksesta, ja siinä kuvataan esimerkkien kautta koulujen muotoiluun keskittyviä monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Voit tilata painetun julkaisun verkkokaupastamme.

  • Meidän jengi – tapausraportti Hirvilän perusopetuspalveluille

    • Alakoulu
    • Esi- ja alkuopetus
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Toimintakulttuuri

    Vuonna 2014 käynnistettiin Hirvilässä Luukkalan, Oikotien ja Lampelan peruskouluissa kehityshanke, jonka tavoitteena oli koulun pedagogisen kulttuurin sekä opettajien työ- ja vuorovaikutustapojen kehittäminen kolmessa eteläsuomalaisessa peruskoulussa. Raportissa on tilannekuvan lisäksi etsitty ratkaisuja. Raportin lopussa esitellään laajasti koulujen opettajien ja rehtoreiden itse rakentamia kehitysmalleja. Kirjoittajat Tommi Hoikkala ja Jyrki Laine.

  • Muotoilupakki – Menetelmäkorttipakka

    • Alakoulu
    • Esi- ja alkuopetus
    • Toinen aste
    • Yläkoulu
    • Vuorovaikutus

    Muotoilupakki on koulujen työkalupakki erilaisiin muotoiluprojekteihin. Muotoilupakista löytyy inspiroivia menetelmiä, joita käytetään työskentelyn tukena yhdessä oppilaiden kanssa. Menetelmien avulla voidaan rakentaa sopiva kokonaisuus toteutettavaksi. Menetelmiä voidaan soveltaa rohkeasti ja yhdistää niitä itse ideoituihin tehtäviin. Ne soveltuvat monialaisten oppimiskokonaisuuksien kokoamiseen ja yhdessä kehittämiseen. Yhdessä muotoiluprosessin kanssa käytettynä menetelmistä rakentuvat askelmat onnistuneeseen muotoiluprojektiin. Sisältää 60 korttia. Voit tilata korttipakan verkkokaupastamme, max. 5 korttipakkaa per tilaus.

  • Nuorten parlamentti: valmistautuminen istuntoon

    • Yläkoulu
    • Osallisuus

    Materiaali on tarkoitettu Nuorten parlamenttiin valmistautumiseen, mutta sitä voi hyödyntää myös yhteiskuntaopin opetuksessa tutustuessa eduskunnan toimintaan.

Verkkokaupat


Hymy-verkkokauppa

Täältä voit tilata Hymy-veistoksia ja kunniakirjoja kouluihin ja muihin oppilaitoksiin Hyvän toveruuden kilvan palkinnoiksi.

Siirry Hymy-verkkokauppaan

Opinkirjon verkkokauppa

Täältä voit tilata maksuttomia materiaaleja opetuksen ja kasvatuksen tueksi. Kaupasta löydät myös Hymy-tuotteita työyhteisön hymylle tai lahjaksi merkkipäivänä.

Siirry Opinkirjon verkkokauppaan