opiskelijakuntatoiminta
-
Mistä puhutaan kun puhutaan osallisuudesta?
Viime vuosina on puhuttu osallisuuskäänteestä, kun on laajennettu kansalaisten ja kuntalaisten osallistumismahdollisuuksia. Huomiota on kiinnitetty myös haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien mahdollisuuksista tuoda näkemyksiään esiin päätösvalmistelussa.
-
Toimivat ja yhdenvertaiset rakenteet askeleena vaikuttavaan osallistumiseen
Tällä hetkellä monissa kouluissa oppilaskuntien toimintaedellytykset sekä nuorten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet ovat eriytyneet koulukohtaisesti. Mahdollisuudet vaikuttaa kouluympäristöön ja samalla oman kotikaupungin asioihin riippuvat siis siitä, että missä koulussa nuori opiskelee.
-
Nuorten media-akatemia
Nuorten media-akatemia järjestetään torstaina 9.2.2023 klo 10.00 – 15.00 Eduskunnan Pikkuparlamentissa. Medialla on ollut keskeinen …
-
Nuorten parlamentti: Puhemiehen kyselytunti
Kyselytunti on osa Nuorten parlamentin täysistunnon välivuoden ohjelmaa, johon voivat osallistua peruskoulun yläkoulujen Nuorten parlamentti -kerhot, koululuokat, valinnaiskurssit ja muut ryhmät. Kyselytunti on avoin myös opiskelijoille toisella asteella.
-
Demokraattinen toimintakulttuuri tehdään yhdessä
"Kyse on pohjimmiltaan siitä, ketkä saavat osallistua yhteiseen päätöksentekoon eli kuinka laaja joukko pääsee mukaan tekemään päätöksiä. Toinen tarkasteluvinkkeli on se, mitä kaikkia asioita koulussa voidaan yhdessä päättää eli kuinka syvälle koulun ytimeen voidaan päästä tekemään yhdessä päätöksiä",
-
Vaikuttajapolkumalli rakentaa nuorten vaikuttajaryhmien yhteistyötä kaikkien nuorten kanssa
Edustukselliset vaikuttajaryhmien rakenteet perustuvat siihen, että on haluttu edistää nuorten kuulemista ja vaikuttamistoimintaa, sekä osallisuutta. YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen, joka allekirjoitettiin marraskuussa 1989, yhtenä neljästä periaatteesta on lapsen näkemyksien kunnioittaminen (artikla 12.) Lapsen oikeuksien sopimuksen periaatteet on huomioitu suomalaisessa lainsäädännössä. Lasten ja nuorten kuuleminen toteutuu muun muassa opetuslaissa (osallisuus ja oppilaskunta 47a§) ja nuorisolaissa (Nuorten osallistuminen, vaikuttaminen ja kuuleminen 24§).
-
”Kouluun parempia oltavia kaikille”
Kehittämiskeskus Opinkirjo, Koordinaatti ja Suomen nuorisovaltuustojen liitto toteuttivat yhdessä kyselyn oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnasta 1.9.-31.10.2021. Kyselyä levitettiin sosiaalisen median ryhmissä, uutiskirjeissä ja nettisivuilla. Myös toisen asteen opiskelijajärjestöt levittivät tietoa kyselystä.
-
Kysely oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnasta 1.9.-31.10.2021
Keräämme tietoa oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnasta yhdessä Koordinaatti ja Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry. kanssa. Kysely on …
-
Miksi kansalaisjärjestöistä puhutaan niin vähän kouluissa?
Seisoin koulumme liikuntasalin lavalla, verhojen siimeksessä, ja katselin vastavalittua opiskelijakunnan hallitusta. He hymyilivät iloisina, näyttivät hieman hämmentyneiltä ja kättelivät innokkaasti onnittelevaa puheenjohtajaa. Tunsin oloni tyhjäksi, sillä tästä eteenpäin en enää olisi oppilas- tai opiskelijakunnan hallituksen jäsen.
-
Miniwebinaarit oppilaskuntatoiminnasta
Miniwebinaarit Keväällä kuulemme ja keskustelemme kolmen asiantuntijan kanssa oppilaskuntatoiminnasta. Puhetta luvassa osallisuudesta, vaikuttamisesta, oppimisesta ja …