Demokratiakasvatuksen visiota toteuttamassa
Juuri julkaistun demokratiakasvatuksen vision ytimessä ovat jokaisen lapsen ja nuoren yhdenvertaiset mahdollisuudet osallistua ja vaikuttaa demokraattisen yhteiskuntamme toimintaan. Kehittämiskeskus Opinkirjo on vahvasti mukana tukemassa ja edistämässä vision toteutumista. Opinkirjo julkaisee demokratiakasvatuksen toteuttamiseksi kaksi uutta materiaalia: Kouludemokratian käsikirjan sekä Demokratiakorttipakan. Materiaalit julkaistaan alkuvuodesta 2026.
Demokratia on elämäntapa
Demokratiakasvatuksen visiossa todetaan, että lasten ja nuorten osallistumisen ja vaikuttamisen tulee olla aitoa. Kasvaminen demokratiaan edellyttää oikeaa toimintaa. Lasten ja nuorten osallistumisen ei tulisi olla pelkkää harjoittelua tai näennäisvaikuttamista. Visiossa demokratiakasvatus on kiteytetty kolmen t:n avulla: tieto, tahto ja toiminta. Demokratian ylläpitäminen ja kehittäminen vaativat siis tietoa ja tahtoa sekä näiden konkretisoitumista toiminnaksi.
Demokratia mielletään usein poliittiseksi järjestelmäksi. Se on kuitenkin myös elämäntapa, jossa ihmiset voivat yhteisen päätöksenteon ja dialogin kautta muokata maailmaa haluamansa mukaiseksi. Demokratian jatkuvuuden ja hyvinvoinnin kannalta on keskeistä, että yhteiskunta tarjoaa lapsille ja nuorille mahdollisuuksia harjoittaa ja omaksua demokraattista toimijuutta ja sen eri ulottuvuuksia. Parhaat mahdollisuudet tällaiseen toimintaan löytyvät koululaitoksen piiristä, sillä sen läpi kulkevat tietyn sukupolven kaikki jäsenet.
Parhaat mahdollisuudet demokraattiseen toimintaan löytyvät kouluinstituution piiristä, sillä sen läpi kulkevat tietyn sukupolven kaikki jäsenet.
Tutkimusten perusteella suomalaiset koulut eivät kuitenkaan toteuta demokratian harjoittamiseen ja edistämiseen omaamaansa potentiaalia. Oppilailla on opetustilanteissa ensisijaisesti toiminnan kohteen kuin toimijan rooli. Myös oppilaskunnan hallitukset keskittyvät juhlien järjestämiseen sekä esimerkiksi lippalakin käyttämisestä keskustelemiseen tai peilin paikasta päättämiseen. Demokratiaan kasvamisen näkökulmasta tilanne on haastava.
Tulevat materiaalit
Opinkirjo osallistuu kouludemokratian ja demokratiakasvatuksen edistämiseen julkaisemalla vuoden 2026 alussa kaksi materiaalia:
- Kouludemokratian käsikirjan sekä
- Demokratiakorttipakan.
Kouludemokratian käsikirja herättelee lukijan mielikuvitusta siitä, mitä kaikkea kouludemokratian piirissä voidaan toteuttaa. Käsikirja kokoaa yhteen tuttuja toimintamalleja, kuten oppilaskuntatoiminnan eväitä sekä luokkavaltuustomallia ja sen toteuttamista. Lisäksi se kutsuu kokeilemaan uusia osallistumisen tapoja. Voisiko oppilaskunnan hallituksen ohella asioista päättää esimerkiksi koulukonferenssissa? Entä miltä näyttää rehtorin kyselytunti?
Kouludemokratian käsikirjassa ääneen pääsevät useat asiantuntijat opettajista tutkijoihin ja virkamiehistä oppilaisiin. Maksuton käsikirja julkaistaan Opinkirjon sivuilla.
Demokratiakorttipakka tuo demokratiaan kokemuksellisia ulottuvuuksia. Yhteistoiminnan tärkeydestä kuulemisen sijaan oppilaat pääsevät kokeilemaan sitä yhteistyöpelien muodossa. Samalla korttien kuvitus perehdyttää oppilaita ajattelemaan erilaisia demokratian muotoja.
Käsikirja ja korttipakka antavat opettajalle välineitä sitoa kasvatus vahvemmin demokraattisiin ihanteisiin sekä edistää lasten ja nuorten mahdollisuuksia vaikuttaa yhdessä oman elinpiirinsä keskeisimmistä ympäristöistä.
Käsikirja ja korttipakka antavat välineitä sitoa kasvatus vahvemmin demokraattisiin ihanteisiin sekä edistää lasten ja nuorten mahdollisuuksia vaikuttaa yhdessä oman elinpiirinsä keskeisimmistä ympäristöistä.
Laadukkaan ja monipuolisen demokratiakasvatuksen toteuttamiseen tarvitaan kaikkia kasvattajia.
Tilaa Opinkirjon uutiskirje ja seuraa sosiaalisen median kanavia, niin saat tiedon hankkeistamme, toiminnastamme sekä uusista julkaisuista ja materiaaleista.
Kirjoittajat
YTM Ville Mäki ja väitöskirjatutkija Sari Hietamäki
Asiantuntijat / Kehittämiskeskus Opinkirjo
Lähteet
Eduskunta. (2025). Demokratiakasvatuksen visio. Saatavilla: www.eduskunta.fi/demokratiakasvatusvisio
Gretschel, A., Rautiainen, M., Vanhanen-Nuutinen, L., Tarvainen, K. (2023). Demokratia- ja ihmisoikeuskasvatus Suomessa: Tilannekuva ja suositukset 2023. Valtioneuvoston kanslia.
Hietamäki, S. (2025). Demokratian menetetyt mahdollisuudet: kohtauksia lukion arjesta. Nuorisotutkimus, 43(2), 3—19. https://doi.org/10.57049/nuorisotutkimus.9162886
Hiljanen, M. (2022). Koulukuva – suomalaisen koulun demokratiakulttuuri kehyksissään. Teoksessa M. Rautiainen, M. Hiljanen, & P. Männistö (toim.), Lupaus Paremmasta: Koulu ja demokratia Suomessa (s. 165—191). Into kustannus.
Moilanen, A. (2019). Luokkavaltuusto: Opas kouludemokratian edistämiseen. Kehittämiskeskus Opinkirjo.
Männistö, P. (2020). The state of democracy education in Finnish primary school-education. Jyväskylän yliopisto.
Männistö, P. (2022). Koulukasvatuksella kohti demokraattista elämäntapaa. Teoksessa M. Rautiainen, M. Hiljanen, & P. Männistö (toim.), Lupaus paremmasta. Demokratia ja koulu Suomessa (s. 31–53). Into-kustannus.
Tujula, M. (2023). Aktiiviseksi koulussa ja yhteiskunnassa: Kouludemokratian toteuttaminen peruskoulussa. Helsingin yliopisto.