Nuorten aloiteryhmä keskusteli koulun kilpailullisuudesta
Nuorten aloiteryhmä kokoontui 7.10. dialogiin, jonka aiheena oli koulu ja kilpailu. Keskustelussa pohdittiin, miten kilpailu näkyy koulun arjessa, millaisia vaikutuksia sillä on oppilaisiin ja millä tavoin se liittyy motivaatioon ja reiluuteen.
Nuoret toivat esiin, että kilpailu ilmenee usein arvosanojen vertailuna, urheilutulosten tarkasteluna ja leikkimielisenä kisailuna kavereiden kesken. Kilpailun koettiin olevan peruskoulussa näkyvämpää ja liittyvän useammin arvosanoihin, kun taas lukiossa se saa muodollisempia muotoja, kuten osallistumista eri aiheisiin kilpailuihin.
Keskustelussa todettiin, että kilpailu voi lisätä motivaatiota ja kannustaa parempiin suorituksiin, mutta samalla se voi aiheuttaa stressiä ja epäreiluuden kokemuksia. Reiluuden haasteet nousivat esiin esimerkiksi arvosanojen vertailussa eri koulujen välillä.
Nuoret pohtivat myös tasoryhmien ja opetuksen eriyttämisen vaikutusta kilpailuun. Eriyttämisen nähtiin tukevan yksilöllistä oppimista, mutta liian suuret tasoerot voivat lannistaa. Sukupuolierot ja kansainväliset vertailut toivat keskusteluun uusia näkökulmia: suomalaisen koulun katsottiin olevan lempeämpi ja tasa-arvoisempi verrattuna moniin muihin maihin.
Dialogin yhtenä oivalluksena oli, että kohtuullinen ja reilu kilpailu voi parhaimmillaan vahvistaa oppilaiden itsetuntoa ja oppimisen iloa.
Nuorten aloiteryhmä on yksi Opinkirjon tavoista kuunnella ja kuulla nuoria.